
Cliëntenhelpdesk update
Digitalisering is niet zo vanzelfsprekend voor alle cliënten binnen de Dimence Groep. Dat merken we aan de vragen die binnenkomen van cliënten. Zij ervaren belemmeringen bij bijvoorbeeld videobellen, registreren of inloggen van een aangeboden webportaal/applicatie. Sinds maart 2022 werkt Claudia Hoffman bij de Dimence Groep om de vragen van cliënten op technisch gebied te ondersteunen. Ze helpt hen om zo digitaal verder te kunnen met hun behandeling.
Waar richt de cliënten helpdesk zich op?
“We willen er graag zijn voor de cliënt. We hebben aandacht voor alle vragen op computergebied en aanverwante producten waar cliënten zelf niet uitkomen. De Cliëntenhelpdesk ICT van de Dimence Groep is daarbij voortdurend in ontwikkeling.”
De cliëntenhelpdesk bestaat nu vanaf 4 april 2022, wat zijn de eerste ervaringen?
“Tegenwoordig kun je niet meer om de digitalisering heen dat merk ik ook aan cliënten die daar moeite mee hebben. Uit de ervaringen tot nu toe merk ik dat er soms een drempel kan zijn om te bellen. Mensen schamen zich of vinden het moeilijk om hun probleem goed uit te leggen. Ik laat het de cliënt eerst zelf doen, dit geeft de cliënt vertrouwen. Daarnaast geef ik advies en tips om het voor de cliënt digitaal begrijpelijk te maken. Ik leg stap voor stap uit wat de cliënt kan doen en waar ze op dienen te letten. Waar we er telefonisch niet goed uitkomen los ik het met TeamViewer op. Zo kan ik meekijken in waar de cliënt vastloopt.”
Hoe reageren de cliënten?
“De reacties van cliënten zijn over het algemeen heel positief, ze waarderen het dat er een plek is waar ze terecht kunnen bij digitale problemen. Overigens belemmerd de digitale transformatie niet alleen de oudere generatie. Wanneer iemand veel aan zijn hoofd heeft is het prettig dat er hulp is om verder te komen.”
Wat maakt dat de cliënten zo tevreden zijn?
“Voor de cliënt kan het soms heel frustrerend zijn wanneer iets na meerdere pogingen niet lukt. Dan is het belangrijk dat de cliënt zich gehoord voelt en dat de uitleg helder is. Het moet in begrijpelijke taal aan de cliënt uitgelegd worden. Het voelt goed om met geduld de cliënt vertrouwen te geven zodat deze verder kan met de behandeling.”
Hoe kunnen cliënten jullie bereiken? / Waar kunnen behandelaren hen naar verwijzen?
Cliënten kunnen de helpdesk bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 9.00-12.00 uur en van 13.00- 15.00 uur via telefoonnummer 088-646 33 46. Meer informatie is hier te vinden. Om het verwijzen van een cliënt makkelijker te maken ontwikkelen we momenteel een folder, deze zal binnenkort beschikbaar zijn om mee te geven aan de cliënt.”