
De kernhandeling Verzekeren
Na de kernhandeling Verbinden en Verstaan neem ik je nu mee naar de kernhandeling Verzekeren.
Toen ik voor het eerst met dit woord c.q. met deze kernhandeling Verzekeren werd ‘geconfronteerd’ was dit voor mij de meest lastige. Want wat wordt er nu eigenlijk met Verzekeren bedoeld? Dit is een woord dat ik nooit zo direct gebruik of hoor gebruiken binnen mijn werkplek.
Ik ben dan ook eerst eens op zoek gegaan op internet en vond met name veel over het verzekeren van auto’s/ bezittingen etc. Geld betalen en dan de garantie ‘kopen’ dat je weer hetzelfde terug krijgt als er iets kapot is gegaan.
Maar dat is niet waar ik naar op zoek ben, ik ben op zoek naar Verzekeren binnen mijn relatie met de cliënt, hoe kan dat eruit zien en wat heeft de cliënt hier aan in zijn herstelproces? Dat is namelijk waar het steeds om gaat, hoe kan ik als professional het verschil maken voor de cliënt in dit proces?
Nog verder op zoek gaan naar verklaringen voor het woord Verzekeren en dat bracht dichter bij hetgeen passend is in mijn relatie met de ander, met de cliënt:
- Affirmeren 2) Assureren 3) Bekrachtigen 4) Beloven 5) Beschermen 6) Betuigen 7) Beveiligen 8) Bevestigen 9) Beweren 10) Bezweren 11) Borgen 12) Garanderen 13) Hoeden 14) Inprenten 15) Met overtuiging zeggen 16) Ronddwalen 17) Sanctioneren 18) Secureren 19) Solideren 20) Vastbinden 21) Vastleggen
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/Verzekeren/1
De woorden die dikgedrukt zijn, sluiten wat mij betreft aan bij hetgeen er vanuit de SRH-methodiek bij deze kernhandeling verwacht mag worden. Verzekeren heeft te maken met bieden van veiligheid (beschermen), van voorspelbaarheid (beloven/ vastleggen), doen wat je zegt en zeg wat je doet.
Dit lijkt dan toch naadloos aan te sluiten bij onze professie en waar we voor willen staan: het bieden van een veilige omgeving (perfect niche- Detlef Petry) waarin ruimte ontstaat voor eigen regie, voor herstel of voor gewoon een fijn moment of een mooie dag.
Wat levert het inzetten van deze kernhandeling ‘op’ om het maar eens oneerbiedig te zeggen? Geen ‘nieuw’ mens waarbij ineens alle kwetsbaarheid verdwenen is, maar m.i. wel een medemens die de kans krijgt om meer balans te vinden in de balans kracht - kwetsbaarheid.
Ik neem je mee naar twee cliënten die beiden op een heel andere manier de kernhandeling Verzekeren ervaren in hun dagelijks leven.
Verzekeren in de structuur van de dag:
Zomaar een gewone dag, een dag als elke dag, een dag die onvoorspelbaar lijkt…….maar voorspelbaar wordt op het moment dat de begeleider Mevrouw Benny (gefingeerd) komt wekken.
De eerste vraag die mw. standaard stelt is: wat ga ik doen vandaag, heb ik ‘therapie’, krijg ik mijn shag terug. Het zijn vragen die mw. onrustig maken, tot het moment dat ik mevrouw haar dagprogramma geef.
Ik zeg goedemorgen en geef mevrouw. haar programma voor die dag: op naam, dag en datum.
Mevrouw wordt dan alert, gaat rechtop zitten, zoekt een pen en neemt initiatief om de dag door te nemen.
Ze wil graag weten, wanneer ben je er weer, op welke dag, kan ik een afspraak maken en hoeveel shag heb ik nog. Allemaal belangrijke thema’s mevrouw op deze manier een plek kan geven op haar programma . Ik Verzeker doordat mevrouw weet dat ik elke dag op hetzelfde moment met hetzelfde (basis)programma kom waarop ze zelf nog haar aantekeningen kan maken.
De Winst van verzekeren in deze situatie
Het helpt mevrouw. de dag door, het geeft rust en overzicht, het geeft ruimte om de overgang van de ene naar de andere activiteit te maken. Omdat mevrouw weet wat was en wat komt.
Verzekeren; we dachten op een eerdere momenten dit ook al te doen door wel afspraken te maken met betrokken cliënt. We faciliteerden haar hier echter niet in. Mevrouw. greep elk papiertje aan om al haar dingen op te schrijven, hierdoor raakte ze uiteindelijk het overzicht kwijt.
Door te Verbinden en te Verstaan wat mevrouwecht nodig heeft, kunnen we Verzekeren door haar nu dagelijks op een vast moment haar, haar dagprogramma te geven en ook alleen deze te (helpen) laten gebruiken voor het overzicht en de veiligheid (voorspelbaarheid) van de dag.
Verzekeren ook van essentieel belang bij het aangaan van behandeling
Cliënt, Mevrouw Irmanas (gefingeerd) is blij dat ze eindelijk, na 2 jaar wachten, kan starten met de traumabehandeling EMDR.
Mevrouw kijkt er naar uit, om eindelijk, zoals ze zelf ook zegt haar nare ervaringen en herbelevingen gedag te zeggen. Ze vindt het echter ook o zo spannend. Ze vertelt blij te zijn dat de behandeling gaat starten, maar dat ze het ook o zo moeilijk vindt om de behandelaar en ons te vertrouwen, een belangrijke voorwaarde om het vol te kunnen houden.
De begeleiders van mevrouw zijn met haar in gesprek gegaan over wat helpend zou kunnen zijn om het vol te houden, wat mevrouw nodig heeft, M.a.w. hoe we kunnen Verzekeren.
Mevrouw geeft aan dat ze op de dagen van de EMDR bang is voor extra emoties, dat ze niet weet hoe hier mee om te gaan. Ook wil ze graag extra begeleidingsmomenten na de EMDR, op die dag. Daarnaast vertelt dat ze graag samen naar en van de EMDR terug gaat.
Gisteren was ik even bij mevrouw. Zij vertelde morgen weer EMDR te hebben.
Ze gaf aan zo blij te zijn dat ze al zes keer heeft gehad en dat ze nu weer aan een reeks van zeven keer is begonnen.
Ze vertelde ook dat ze bang was dat het morgen niet goed zou gaan. Vorige week was het namelijk niet helemaal volgens afspraak verlopen.
De Winst van verzekeren in deze situatie
Ik vertelde wie er vandaag in dienst zou zijn, vaste mensen van het vaste team die mevrouw. kunnen begeleiden, dit gaf haar rust. “Oh, dan zal het wel goed komen”, gaf mevrouw. terug.
Deze zin is zo essentieel en spreekt zoveel vertrouwen uit en het geeft ook heel duidelijk het belang weer van betrouwbaar zijn, weten waar je aan toe bent als cliënt – als medemens. Dit maakt voor deze cliënt dat ze vanuit een Perfecte Niche het vertrouwen heeft gehad en nog heeft om deze behandeling aan te gaan.
Zomaar, ja is het zomaar, of doen we het bewust…….inzetten van de Kernhandeling Verzekeren….betrouwbaar zijn als professional, veiligheid bieden op verschillende gebieden en niveaus. Ik denk dat we het heel vaak zomaar, gewoon als vanzelfsprekend doen. Ik wil je echter vragen om ook eens binnen je eigen werkplek te kijken hoe je deze kernhandeling inzet, in het contact met de client. Is dit voor jou een vanzelfsprekendheid en kun je wellicht deze Overvloed delen binnen het team. Of zie je een uitnodiging om hierin nog zaken anders te doen. Vraag het ook eens aan de cliënt, in kader van zorgresponsiviteit.
Ik wens je inspirerende ervaringen c.g. ontmoetingen toe vanuit de kernhandeling Verzekeren (zie ook Richtlijn SRH werker).