
Wisseling van de wacht bij DG Connected
De GGZ is continu in beweging. Van de financiering, aansturing tot aan de behandeling. Het enige constante in onze wereld is ‘verandering’. Een van de middelen die de Dimence Groep heeft toegepast om deze verandering te initiëren is het opzetten van DG Connected. Ook DG Connected is in beweging. Zo hebben wij - Inge Korfage & Martijn Bakkers - de besturing van DG Connected overgenomen van Tinie Hendriks. Martijn Bakkers heeft ruime ervaring met digitalisering in de gezondheidszorg. Hoe organiseer je dat, wat zijn de technologische mogelijkheden en hoe zorg je dat technologie ondersteunend is aan het werkproces? Vanuit deze pijlers kijkt Martijn graag naar wat je kan veranderen om zo de gezondheidszorg elke dag een stukje beter te maken. De betrokkenheid van Inge Korfage is vooral gericht vanuit (& op) de inhoud. Tijdens haar MBA heeft ze onderzoek gedaan naar dat wat professionals belemmert in het toepassen van technologie. Duidelijk werd dat er allerlei belemmeringen zijn (door haar techniekpaniek genoemd), bewust en onbewust, die deze toepassing ingewikkeld maken. Het is dus van groot belang dat de belemmeringen centraal komen te staan en dat we daar in gezamenlijkheid een antwoord op bedenken!
Aan ons de schone taak om met alle anderen van DG Connected voort te borduren op de mooie resultaten.
Digitaliseringsstrategie
Vanwege de veranderende context starten wij met het opstellen van een nieuwe digitaliseringsstrategie van DG. Deze strategie vormt de uitwerking van de drie nieuwe ambities die Dimence Groep aan het opstellen is. Deze ambities zijn: duurzaamheid, ontwikkelen van de mens en digitalisering. De digitaliseringsstrategie is breder dan het aandachtsgebied van DG Connected, terwijl je beide onderwerpen ook niet los van elkaar kunt zien. Daarom pakken we dit gezamenlijkheid op.
Het idee is om vanuit de bestaande betrokkenen een eerste aanzet te maken. Vervolgens breiden we de eerste groep uit naar een brede afvaardiging van Dimence Groep. Deze brede afvaardiging zal de eerste aanzet gaan aanvullen, inperken, bekritiseren, ‘tegen denken’ en toetsen op haalbaarheid. De komende maanden zullen we met een brede vertegenwoordiging werken aan deze digitaliseringsstrategie. Mocht je mee willen denken hierover, dan kan je je aanmelden bij Marianne ten Brinke mar.tenbrinke@dimencegroep.nl. We hebben onszelf de doelstelling opgelegd om de digitaliseringsstrategie voor de zomer 2022 af te ronden, alhoewel we ons realiseren dat dit feitelijk nooit ‘af’ is.
Aan welke onderwerpen denken we?
Een eerst aanzet tot een lijst met onderwerpen leverde de volgende lijst (geenszins het idee om nu al volledig te zijn) op:
- Plaats- & tijdonafhankelijk werken,
- Eigen regie – patiënt centraal – klantreis – PGO,
- Interne informatievoorziening – kantoorautomatisering (hip & aantrekkelijk maken, toegankelijk en laagdrempelig gebruik),
- Meer met Data – datastrategie,
- Nieuwe technologieën (VR – AI – domotica - Robotisering), (
- (Moderne) communicatie en bereikbaarheid, zowel intern als met de client,
- Basishygiëne (informatiebeveiliging/ cloud of niet/ outsourcen of niet/ digitaal vaardig/ interoperabiliteit – digitale connectie in de keten?),
- Digitale zorgverlening – proces- en beslis ondersteunend EPD – verminderen administratieve lasten,
- Implementeren & uitrollen.
Wat betekent dit voor de drie huidige speerpunten van DG Connected?
Parallel aan dit proces stellen we de nieuwe governance (handhaven we Mogelijkmakers en Waarmakersnetwerken?) structuur voor DG Connected en de bijbehorende drie (al dan niet nieuwe?) speerpunten op. In elk construct is het essentieel dat we draagvlak borgen voor de strategie & ambities. Vanuit de digitaliseringstrategie formuleren we een (digitalisering-) programma, met concrete projecten met draagvlak binnen Dimence Groep. De aanpak en het de uitvoering van de huidige speerpunten: klantreis, digitale vaardigheden en eHealth blijven zoals ze vandaag de dag zijn. Deze zijn al ‘onderweg’ en totdat de nieuwe digitaliseringsstrategie klaar is, blijft dat in elk geval zo.