
Het begint met je eigen mindset
Jenny is sociaal psychiatrisch verpleegkundige bij Thubble, een online platform en netwerk van professionele behandelaren. Ze werken dus volledig digitaal. Dan is buiten behandelen of anderszins gebruik maken van de natuur, misschien niet het eerste waar je aan denkt. Jenny weet echter heel helder uit te leggen dat dat juist prima bij Thubble past.
Duurzaam in balans komen
Bij Thubble ligt de focus op duurzaam gezond en mentaal in balans komen en blijven. Het gaat daarmee niet uitsluitend om het verhelpen van klachten. Omdat tegenslag iedereen op enig moment kan treffen en klachten kunnen terugkomen, is het veel belangrijker om te ontdekken wat je kunt doen om in balans te blijven dan om ‘klachtenvrij’ te zijn. Jenny: ‘Het gaat erom dat je tools in handen hebt om het leven te handelen en in balans te blijven.’ En dat begint bij de Thubblelaren zelf en hun eigen ‘mindset’. Bij Thubble is iedereen ervan overtuigd dat het onontbeerlijk is om zelf als medewerker fit te zijn. Ze stellen zichzelf de vragen ‘Wat vind ik belangrijk om gezond te blijven? Wat heb ik daarbij nodig en wat kan ik zelf doen?’ Voor Jenny is dat veel buiten zijn, in de natuur, het bos.
De natuur helpt
Als verpleegkundige is Jenny vaak betrokken bij de start van trajecten in Thubble. In deze fase gaat het om stabiliseren, inzicht geven en ervoor zorgen dat iemand in de goede stand komt om mentale balans te vinden. Tijdens een traject bij Thubble gaan klant en behandelaar regelmatig hierover met elkaar in gesprek. De behandelaren geven uitleg, niet alleen vanuit de theorie, maar juist ook vanuit hun eigen ervaring. Jenny vertelt over de invloed die natuur op je kan hebben, dat mensen onderdeel uitmaken van de natuur en dat het daarom een belangrijk element in het leven is. Mensen zijn verrast als Jenny vertelt dat de natuur een bewezen positief effect heeft op hoe je je voelt: ‘Goh, werkt dat zó?’. En mensen kunnen zich er wat bij voorstellen als Jenny het voorbeeld geeft dat je je anders voelt wanneer je onderuitgezakt op de bank met koffie en sigaret zit, dan wanneer je door een bos loopt. Klanten worden blij van dit idee en zijn ook wel verbaasd dat het zo simpel kan zijn. Maar weten is één ding. Je gewoontes aanpassen en daadwerkelijk ook naar buiten gaan is nog iets heel anders. Jenny heeft de ervaring dat mensen sneller in beweging komen, wanneer zij als professional het uitlegt, adviseert om het te doen en begeleidt.
Een persoonlijke relatie helpt
Jenny is warm voorstander van natuurzwemmen; een frisse duik ergens in de natuur. Zij doet dat het jaar rond en merkt dat ze zich daardoor veel vitaler voelt. Tijdens een traject met een klant die veel last van piekeren had, kreeg Jenny het gevoel dat zoiets haar misschien ook zou kunnen helpen. Toen Jenny haar voorstelde om eens koud af te douchen, was zij niet direct enthousiast: ‘Hmmm, ik zal er eens over nadenken…’. Jenny moedigde haar aan het gewoon eens een keer te proberen zodat ze zou ervaren of het iets voor haar zou doen. Deze klant zweert nu bij koud afdouchen, ze heeft het opgenomen in haar signaleringsplan. In periodes dat ze weer veel piekert, doet ze dat weer dagelijks. Het enthousiasme van Jenny en haar aanmoedigen hebben hierbij zeker geholpen. En dat kan alleen als je ook een persoonlijke band hebt met klanten en gewend bent om eigen ervaringen te delen.
Een andere klant had last van paniekklachten. Voorheen was hardlopen haar uitlaatklep, maar door de paniekaanvallen durfde ze dit niet meer. Jenny stelde haar voor om samen digitaal te gaan hardlopen: ieder voor zich, verbonden met oortjes. Jenny begeleidde haar op afstand. Omdat ze al een relatie hadden en Jenny haar kende ging dat goed. Jenny vertrouwde erop dat deze vrouw het zou aangeven als er onderweg iets aan de hand zou zijn. Tijdens het hardlopen praatte Jenny met haar en vroeg bijvoorbeeld welke vogels ze hoorde en in welke omgeving ze liep. Af en toe stonden ze stil om ademhalingsoefeningen te doen. Door het samen te doen en haar te begeleiden durfde deze vrouw op een gegeven moment weer zelfstandig te gaan hardlopen.
Jenny: ‘Mensen zeggen nooit: dat is niks voor mij. Ik bespreek met ze hoe ze het kunnen uitproberen, motiveer en begeleid ze.’ En opgedane ervaringen worden besproken. Zo zeggen sommige mensen dat ze maar blijven piekeren tijdens het wandelen of dat ze het idee hebben dat anderen hen gek aankijken als ze aan het lopen zijn. Jenny helpt hen een stap verder met bijvoorbeeld mindfulness- of aandachtsoefeningen en geeft uitleg: ‘Het gaat niet alleen om in beweging komen, maar ook om je brein op een andere manier benutten’. Zo leren mensen nieuwe vaardigheden aan die hen helpen in balans te blijven.
Hard werken en hard ontspannen
Ik vraag Jenny hoe ze zelf fit blijft met haar overwegend digitale werk: ‘Ook al werk ik thuis, ik heb iedere dag ½ uur reistijd’. Ik ga naar buiten voor ik aan mijn werk begin. In de pauzes ga ik naar buiten en bij collegiaal overleg bel ik als het kan buiten’.
Werken aan digitaal herstel is sowieso een terugkerend thema bij Thubblelaren. Jenny vertelt: ‘Alle collega’s vinden dit belangrijk en dat werkt aanstekelijk. We hebben zowel focus op de klant als op onszelf: hoe houden we zelf je balans? Daar begint het. We gunnen onszelf wat we voor klanten willen en nastreven. Digitaal werken is echt anders dan live, het vraagt iets anders van je. Dus is het zeer belangrijk om op tijd achter je computer vandaan te stappen. We hebben een intrinsieke motivatie om gezond, fit en in verbinding met elkaar te blijven.’

Bewust zijn van wat je doet
Voor andere medewerkers en teams heeft Jenny een aantal tips om om te gaan met hoge werkdruk en ziekteverzuim: ‘Je bent je eigen gereedschap, ook het team met elkaar. Als je zelf niet goed gaat of het team is overbelast, dan is het tijd om de balans in jezelf of binnen het team te vinden. Dus stel de vraag: wat hebben we nodig om kwaliteit van zorg te kunnen leveren?’ Duurzaam gezond blijven en zo klanten helpen om duurzaam in balans te komen, vraagt vooral om bewust zijn van en reflecteren op wat je doet: hoe gaan we om met schermtijd, hoe gezond is onze werkomgeving, wat is duurzaam gezond voor mij als medewerker en voor ons team? Wat zou er gebeuren als we daarin iets veranderen? Als je in balans bent, kun je veel meer incasseren.
Nieuwsgierig geworden hoe je zelf kunt Thubblen? Iedereen is welkom om mee te lopen bij Thubble.
Dank je wel, Jenny, voor je aanstekelijke enthousiasme!
Annemieke Zeegers